ماه و اثر آن بر زمين

تبلیغات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    دنيای فيزيک
    به وبلاگ من خوش آمدید.من محمدرضا کلانتری هستم مسوول وبلاگ . اين وبلاگ شما را با دنياي فيزيك آشنا مي كند. منبع سایت اغلب سایت های هوپا,رشد,ایسنا و سایت انجمن فیزیکدانان ایران می باشد. این را به یاد داشته باشید که بدون فیزیک زندگی غیر ممکن خواهد بود.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

نظرسنجي

    به وبلاگ از 1 تا 10 جند میدی؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 68
    کل نظرات کل نظرات : 12
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 53
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 116
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 5
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 12
    آي پي امروز آي پي امروز : 18
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 39
    بازدید هفته بازدید هفته : 170
    بازدید ماه بازدید ماه : 169
    بازدید سال بازدید سال : 2782
    بازدید کلی بازدید کلی : 10166

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.147.104.248
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فيزيك و آدرس gravity.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    saha - يه سر بزن بي معرفت - 1392/8/14
    shiima - سلام عالیه وبت - 1392/5/24
    علی - خوب گفتی - 1392/4/28
    فاطمه - لینکت کردم
    پاسخ:mamnon - 1392/3/30
    محمد - سلام
    یه سایتی هست که مطمئنم به دردتون میخوره.
    تواین سایت میتونین باکلیک کردن روی تبلیغات توباکس پول دربیارین!
    وباگذاشتن روزانه ربع ساعت وقت برای کلیک وتبلیغات میتونی به درامدی ماهیانه ودائمی دست یابین.
    فقط کافیه به لینک سایتش بری وثبت نام کنین وبعدازثبت نام دربالای صفحه برروی انجمن کلیک کنین وآموزشها شونوبخونیدوافراد موفقی که اونجاپیام گذاشتن روببینید.
    کارشمافقط کلیک کردن نیست ومیتوانید بنرتبلیغاتی آن سایت رادروبلاگ خود بگذاریدوازاین راه هم کسب درامد کنیدوبعدازاین که مجموع درامدتون به حد نصاب رسید میتونین یا پولتون رودریافت کنین مستقیم یاپولتونو دوباره توسایتش سرمایه گذاری کنین وچندبرابرکنین!
    بسیاری ازافرادازهمین راه وبا پشتکارعالی توانسته اند به درامدی بالادست یابندوبعدازمدتی شغل اصلی خودراترک کرده اند وبه کاردرهمین زمینه تجارت الکترونیک پرداخته اند.

    حتماثبت نام کنید

    لینک ثبت نام:

    https:// shafanosh.loxblog.com
    - 1391/2/2
    رامان - ترجمه کلیه مقالات کتب و مطالب علمی و دانشگاهی و انجام تحقیقات دانشجوی در کمترین زمان انجام می شود
    englishamozesh.loxblog.com - 1391/2/2
    مارال - سلام.... - 1390/11/30
    وبلاگ ایستگاه برق - Salam

    Your veb it is very very fun

    - 1390/10/30
    رهگذر - با سلام. فکر می کنم سن جهان رو در پاراگراف دوم اشتباه نوشته باشید. سن جهان 14 یا 15 میلیارد سال است نه میلیون سال.

    با 14 میلیون سال حتی به دوره ژوراسیک هم نمی رسیم!!!
    پاسخ:ممنون که گفتید - 1390/8/8
    ابوالفضل - اخرین رای گزاری گوگل برای نام گزاری"خلیج فارس" لطفا رای دهید.

    http://www.persianorarabiangulf.com/index.php


    - 1389/10/17

ماه و اثر آن بر زمين

ماه و زمين بطور هم‌زمان و حدود 4.5 ميليارد سال پيش شكل گرفتند. اينكه ماه دقيقا چگونه بوجود آمده هنوز معلوم نشده ‌است. ممكن است همراه با زمين در اوايل شكل گيري منظومه شمسي شكل گرفته باشد، يا اينكه بعدها جذب ميدان جاذبه شده و در مدار قرار گرفته‌ است. ماه هر طور كه شكل گرفته باشد نقش بسيار مهمي را در ثبات كره زمين ايفا مي كند.
 
ماه و اثر آن بر زمين
 

در رابطه با پيدايش ماه فرضيات مختلفي ارائه شده است. برخي معتقدند نيروهاي جزر و مدي ناشي از جاذبه خورشيد باعث شده اند كه قسمتي از گوشته زمين جدا شود و ماه تشكيل شود. عده اي ديگر گمان مي كنند زمين و ماه در مجاورت يكديگر و از ماده واحدي تشكيل شده اند. دانشمندان ديگري عنوان مي كنند ماه به طور جداگانه اي و در محلي ديگر تشكيل يافته و سپس به وسيله زمين جذب و در مدار امروزي قرار گرفته است. فرضيه ديگر اين است كه ماه به وسيله حلقه اي از مواد سياره اي كه به دور زمين در گردش بوده اند تشكيل شده است. طبق اين فرضيه حلقه اوليه اي كه ماه را تشكيل داده شبيه به حلقه هاي زحل ولي متراكم تر از آن بوده است و در فاصله اي برابر 5 تا 8 برابر شعاع زمين دور آن در گردش بوده است.. امّا فرضيه ديگري نيز وجود دارد كه بيشتر مورد توجه قرار گرفته است و بر اساس آن گفته مي شود ماه بر اثر برخورد جسمي به اندازه سياره مريخ به زمين تشكيل شده است و غباري كه از اين حادثه بوجود آمد در اطراف زمين پراكنده گرديد و پس از مدتي با هم ادغام گشته و ماه را تشكيل داده اند.

زمين با نيروي گرانش ماه را به سوي خود مي‌كشد. اگر انسان ماه را كه در حقيقت بي وقفه به دور سياره ما مي‌چرخد، از گردش باز مي‌داشت، ماه فقط براي مدت كوتاهي ثابت مي‌ايستاد، آنگاه با سرعتي فزاينده به سمت زمين مي‌شتافت و در نهايت با آن برخورد مي‌كرد. البته اين اتفاق هيچ گاه نخواهد افتاد. ماه از همان زمان هاي اوليه با سرعتي برابر 3659 كيلومتر در ساعت به دور زمين در حال گردش بوده ‌است. در اثر اين حركت گردشي، يك نيروي گريز از مركز به سمت خارج ايجاد مي‌شود كه درست به اندازه نيروي گرانش زمين كه به سمت داخل كشش دارد است. اين دو نيروي مخالف، اثر يكديگر را بطور متقابل خنثي مي‌كنند، به نحوي كه ماه هموراه بر مدار خود باقي مي‌ماند.

فرضيه  كه بيشتر مورد توجه قرار گرفته اين است كه ماه بر اثر برخورد جسمي به اندازه سياره مريخ به زمين تشكيل شده است و غباري كه از اين حادثه بوجود آمد در اطراف زمين پراكنده گرديد و پس از مدتي با هم ادغام گشته و ماه را تشكيل داده اند

در سال 1372/1993 «جكوس لاسكار» (Jacques Laskar) و همكارانش از رصدخانه پاريس نشان دادند كه ماه به حفظ انحراف محور زمين كمك مي‌كند تا در مقابل جاذبه مشتري تاب بياورد. طبق محاسبه محققان، اگر ماه وجود نداشت مشتري انحراف 23 درجه زمين را تحت تاثير قرار مي‌داد و آن را 0 الي 85 درجه منحرف مي‌كرد. اين تغيير محور زمين منجر به تغييرات شديد آب و هوايي زمين شده و زمين را به مكاني طاقت فرسا براي بقاي ساكنين‌اش مي ساخت.

مي‌دانيم كه محور تقارن زمين در طي سال‌ها در حال تغيير است و همچون فرفره‌اي از قسمت بالا در حال تلوتلو خوردن است. بدون كششي كه از جانب ماه به زمين وارد مي‌شود اين تغيير در محور تقارن آهسته‌تر شده و بخاطر تاثيرات مشتري دچار سرگرداني مي‌شد.

ماه و اثر آن بر زمين
 

در سال 1959 كاوشگر لونيك 2 مشخص نمود كه ماه ميدان مغناطيسي مانند زمين ندارد. همچنين اطلاعات حاصل از مغناطيس سنج هايي كه توسط ماموريت هاي آپولو در سطح ماه مستقر شدند نشان دادند كه اين كره فاقد ميدان مغناطيسي است. با اين وجود مطالعه سنگ هاي اين كره كه سني بالغ بر ميلياردها سال دارند نشان از يك ميدان مغناطيسي ضعيف در گذشته اين كره دارد. اين مورد شايد به اين دليل باشد كه ماه قبلاً داراي يك هسته آهني مذاب بوده است كه به مرور زمان و با سرد شدن اين كره احتمالاً هسته مزبور جامد شده و ميدان مغناطيسي آن از بين رفته است. ولي مناطقي در سطح ماه وجود دارد كه اثراتي از ميدانهاي مغناطيسي بسيار ضعيفي در آنها يافت مي شود. مثلاً فضانوردان آپولوي 16 در آزمايشها و پژوهشهاي خود در منطقه اي به نام دهانه پرتو شمال چنين ميداني را تشخيص دادند. يك ميدان مغناطيسي محلي ضعيف نيز در نقطه اي از قسمت پشتي ماه نزديك به يك فرورفتگي عميق به نام وان دوگراف وجود دارد. گفته مي‌شود كه ماه در اوايل حياتش به زمين نزديك‌تر و باسرعت بيشتري در حال گردش بوده است. در طي سال‌ها به دليل جريان كشندي بين ماه و زمين از سرعت آن كاسته شده است. اين سرعت بالا مواد مذاب را همچون آب داخل ماشين لباسشويي چنان تكان تكان مي‌داده كه خاصيت مغناطيسي‌اش از 2.7 ميليارد سال پيش تاكنون باقي مانده است.


 



تاریخ ارسال پست: دو شنبه 7 آذر 1390 ساعت: 17:42
برچسب ها : ,,,,,
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: